Kultura
Aby zbadać czytanie ze zrozumieniem i czynniki poznawcze leżące u jego podstaw, obejmujące całe życie, grupa przygotowuje we współpracy z Uniwersytetem Edukacyjnym w Hongkongu (Wydział Psychologii) projekt badawczy "Czytanie przez całe życie". Jego celem jest zbadanie czy względne role niektórych z głównych czynników (określonych przez prosty pogląd na czytanie) odpowiedzialnych za czytanie ze zrozumieniem zmieniają się w ciągu całego życia (od około 7 lub 8 roku życia do ponad 65 roku życia), ale także czy takie czynniki jak funkcje wykonawcze, czytanie umysłu i satysfakcja odgrywają znaczącą rolę w czytaniu i zmieniają się w ciągu całego życia. Chcemy również porównać próby chińskie i polskie.
Szczególnie interesująca część badań będzie poświęcona czytaniu umysłów w kontekście czytania literatury (w odniesieniu do postaci fikcyjnych). Lider grupy zgłosił już artykuł na ten temat do Narrative (zaakceptowany – 200 MNSW) i opublikował artykuł pt. "Kulturalne czytanie literatury: Parametry społeczne w ocenie postaci literackich (przypadek Wokulskiego)" – wraz z chińskimi badaczami. Realizując wyznaczony cel grupy przeprowadzimy również Interwencję Dialogową z wykorzystaniem filozofii dla dzieci w zakresie rozwoju rozumienia emocji i czytania umysłu (Współpraca z prof. F. Ponsem, Wydziałem Psychologii Uniwersytetu w Oslo oraz z Pekińskim Uniwersytetem Studiów Międzynarodowych, Chiny).
Inicjatywa EF pomoże nam kontynuować prace nad badaniami międzykulturowymi skoncentrowanymi na ukrytej koncepcji kreatywności. Szczególnie interesuje nas pokazanie, w jaki sposób pojęcie kreatywności jest rozumiane przez laików z różnych środowisk kulturowych (w tym konkretnym badaniu przez Chińczyków i Polaków) i porównanie ich z koncepcjami zaproponowanymi przez ekspertów w dziedzinie diagnostyki umiejętności poznawczych dotyczących kreatywności. Nowatorski charakter naszych badań polega na oryginalnym podejściu metodologicznym. Najpierw zebraliśmy i podzieliliśmy na cztery zestawy 20 rysunków wykonanych przez różnych artystów; poziom oryginalności rysunków został wcześniej oceniony i opisany przez niektórych specjalistów w dziedzinie badań nad kreatywnością. Po drugie, wybraliśmy kwestionariusze mierzące stosunek respondentów do kreatywności oraz do siebie i innych. Narzędziami tymi objęto około 100 studentów z Polski i 100 z Hongkongu. Respondenci zostali poproszeni o wybranie dwóch rysunków (w każdym z czterech zestawów), które ich zdaniem zostały wykonane przez (a) najbardziej twórczego autora i (b) najmniej twórczego, a następnie o przedstawienie słownych uzasadnień swoich wyborów. W nadchodzącym roku zamierzamy przeprowadzić dokładne wielowymiarowe analizy jakościowe i ilościowe oraz przygotować wyniki. Chcemy pokazać różne konceptualizacje naiwnej koncepcji osoby kreatywnej przez grupy osób zróżnicowane kulturowo. Prace w tym zakresie będą prowadzone we współpracy z Uniwersytetem Edukacyjnym w Hongkongu (Wydział Psychologii) oraz Miejskim Uniwersytetem w Nowym Jorku (Centrum Studiów Azjatyckich).