dr Monika Lewandowska
Moje zainteresowania naukowe dotyczą różnych aspektów opracowywania informacji słuchowej przez Ośrodkowy Układ Nerwowy (OUN). Prawidłowy odbiór i przetwarzanie bodźców w strukturach mózgu warunkuje rozwój zdolności poznawczych, zwłaszcza językowych. W wielu zaburzeniach rozwojowych takich jak dysleksja czy zespół nadpobudliwości z deficytem uwagi (ADHD) występują trudności z rozpoznawaniem sekwencji dźwięków, słuchaniem rozdzielnousznym czy rozumieniem mowy wypowiadanej szybko lub w obecności sygnału zakłócającego (np. inne rozmowy prowadzone w tle). Trudności z przetwarzaniem informacji akustycznej często doświadczają też osoby starsze. Moje badania dotyczą głównie behawioralnych i neuronalnych korelatów różnych ośrodkowych procesów słuchowych u dzieci i osób dorosłych. Wykorzystuję m.in. metody elektrofizjologiczne oraz rezonans magnetyczny. Ocena poziomu funkcjonowania ośrodkowych procesów słuchowych jest kluczowa dla określenia stopnia ich ewentualnych zaburzeń oraz wyboru właściwej formy oddziaływania terapeutycznego.
Wybrane publikacje
1. Milner, R., Lewandowska, M., Ganc, M., Cieśla, K., Niedziałek, I., & Skarżyński, H. (2016). Slow Cortical Potential Neurofeedback in Chronic Tinnitus Therapy: A Case Report. Applied Psychophysiology and Biofeedback, 41(2), 225–249. https://doi.org/10.1007/s10484-015-9318-5
2. Lewandowska, M., Milner, R., Ganc, M., Włodarczyk, E., Skarżyński, H. (2014). Attention Dysfunction Subtypes of Developmental Dyslexia. Medical Science Monitor, 20, 2256–2268. https://doi.org/10.12659/MSM.890969
3. Szelag, E., Lewandowska, M., Wolak, T., Seniow, J., Poniatowska, R., Pöppel, E., & Szymaszek, A. (2014). Training in rapid auditory processing ameliorates auditory comprehension in aphasic patients: A randomized controlled pilot study. Journal of the Neurological Sciences, 338(1–2), 77–86. https://doi.org/10.1016/j.jns.2013.12.020
4. Rusiniak, M., Lewandowska, M., Wolak, T., Pluta, A., Milner, R., Ganc, M., … Skarżyński, H. (2013). A modified oddball paradigm for investigation of neural correlates of attention: a simultaneous ERP–fMRI study. Magnetic Resonance Materials in Physics, Biology and Medicine, 26(6), 511–526. https://doi.org/10.1007/s10334-013-0374-7
5. Lewandowska, M., Piatkowska-Janko, E., Bogorodzki, P., Wolak, T., & Szelag, E. (2010). Changes in fMRI BOLD response to increasing and decreasing task difficulty during auditory perception of temporal order. Neurobiology of Learning and Memory, 94(3), 382–391. https://doi.org/10.1016/j.nlm.2010.08.005.